Čištění plastových rámků

Používáte plastové rámky? A bylo vám řečeno, že při výměně díla stačí starý vosk seškrábnout a rámek je opět připraven k použití? Tak už jste možná zjistili, že tak snadné to není. Chci se podělit o způsob, jak rámek se starým dílem připravit k novému použití.

Výše uvedený postup lze celkem dobře využít pro medníkové plásty, které nebyly nikdy zaplodované. Ty ale většinou není třeba recyklovat, lze je použít v příští sezóně znovu. Problém nastane ve chvíli, kdy chceme obnovit rámky z plodiště.

Již samotné sešrábnutí starého díla není snadné. Plodové buňky se zbytky kokonu a svleček drží na plastovém podkladu silněji, než bychom čekali. Po různých pokusech se mi nejlépe osvědčil rozpěrák. Širší nástroje (špachtle) vyžadují už příliš síly. Pokud je v buňkách vosk nebo mrtvý plod, práci to příliš nezkomplikuje. Horší je, pokud plást obsahuje med nebo cukr, v tom případě se připravte na nepříjemnou patlanici a na med všude. (Obzvlášť lahůdková práce je to v době slídivosti.)

Pokud projdeme tato úskalí, vypadá rámek takto:

Zásadně odrazuji od pokusu vrátit takovýto rámek do úlu. Neobsahuje v podstatě žádný vosk a včely ho buď úplně ignorují, nebo na něm staví trubčinu, příčné můstky a další věci, jen ne pravidelné dílo. Je tedy třeba rámek znovu navoskovat, ale předtím ho musíme očistit od „špuntů“, které v buňkách příliš nedrží a odlupovaly by se i s voskem.

Po několika slepých uličkách (kartáč, líh…) jsem došel k uspokojivému způsobu, a to čištění tlakovou myčkou, neboli vapkou. Probíhá to asi takto:

A toto je výsledný stav:

Pravda je, že uvedené špuntíky se potom nacházejí v širokém okolí i ve vlasech a jinde na těle, ale to spraví jeden déšť a jedna sprcha. A práce s vapkou je docela zábavná.

2 komentáře

  1. KaJi Reagovat

    Tak mne to tak dobre nejde.
    Bud slaba wapka a nebo ruce.😀
    A to jsem je po oskrabani ještě nechal macet v kalfasech nekolik dni.
    A vznikla z toho pekna ‚mocuvka‘ na zalevani.
    Nikdy bych neveril ze toho v tech plastecc tolik je.
    Ale co po ocisteni?
    Voskovat nebo dat vcelam?
    Ja nevoskoval a moc radostne na tom nestavely. Ale byl tady celkove mizerny rok s mizernou snuskou.

  2. Kohout Reagovat

    Wapku mám studenou, pak to jde jen s rotační tryskou. I bez předmáčení. S namočením to jde možná krapet rychleji, ale výsledek je stejný.
    Protože je voda studená a buňky to čistí pouze tlakem, je potřeba vzít některé tvrdohlavé buňky z jiného úhlu.
    Aby se mi plásty nerozlítaly, mám o stodolu opřené fošny. Do nich zapuštěné vruty na které rámky zavěšuji.
    Nejsem si jistej na sto procent, ještě ověřím. Ale řekl bych že vlastní vosk z víček a volné stavby na plastu drží. Vosk z kupovaných mezistěn ne, tam musím opět natírat. Mluvím o Žákovo bílých. Černé zaklást nenechávám.